Škoda Holbæk

Verdenspremiere på ny Skoda Octavia

Škoda Octavia er blevet opdateret med nyt design, nye interiørtemaer, mere brugervenlighed, nye motorer og øget sikkerhed. Den nye version af Škodas populære familiebil kommer til Danmark i juni.

Verdens mest solgte Škoda nogensinde er klar i en ny version. Denne gang er det den opdaterede fjerde generation af Octavia, som nu har haft virtuel verdenspremiere. Inden længe vil danskerne kunne opleve den fysisk hos Škoda-forhandlerne, for den får danmarkspremiere i juni.

Opdateringen af Octavia handler først og fremmest om designændringer, men der er også nyheder i kabinen, i softwaren og under motorhjelmen.

Octavia er blevet længere

Står man foran den nye Octavia, er det de redesignede forlygter, som springer i øjnene. Med deres nye design nærmest griber de om den ottekantede kølergrill, der har fået tilpasset designet dertil. LED er standard, men forlygterne fås også med anden generation LED Matrix (standard i Octavia RS), som automatisk tilpasser til lyset til kørselsforholdene og medtrafikanterne.

Ser man nærmere på fronten, bemærker man også det nye todimensionelle Škoda-logo, der er integreret i kølerhjelmen, ligesom forkofangeren også har fået nyt design.

Bagtil har bagkofangeren ligeledes fået nyt design, ligesom der er nye LED-baglygter med mulighed for animeret bliklys. I stedet for Škoda-logoet står Skoda nu skrevet med bogstaver på bagklappen.

De redesignede kofangere har gjort såvel Octavia Coupé som Octavia Combi 9 mm længere, så de nu er 4.698 mm lange. Bredden på 1.829 mm og højden på 1.470 mm i højden (Combi: 1.468 mm) er uændret, og med et bagagerum på hele 640 liter har Octavia Combi fortsat klassens største bagagerum.

Infotainment med ny brugerflade

Apropos kabinen byder interiøret i den nye Octavia også på nyheder. Udstyrsniveauerne Essence og Selection fås med forskellige Design Selections a la Škoda Enyaq, samtidig med at Sportline og RS har sine egne eksklusive Design Selections. F.eks. bryder Selection med vanen og byder på kaffe til cognacen, når man vælger interiørteamet Suite Cognac. Det cognacfarvede læder er nemlig indfarvet med rester fra kaffeproduktion.

Andre nyheder er det 10 tommer store digitale cockpit, der er standardudstyr, og touchskærmen i midterkonsollen, som nu fås i op til 13 tommer. Måske endnu vigtigere har infotainmentsystemet i den nye Octavia samme nye og intuitive brugerflade som i den opdaterede Enyaq. Desuden er der hurtigere opladning til smartphones og tablets, for den trådløse opladning i midterkonsollens Phonebox er nu med op til 15 W, ligesom de to USB-C-porte hver har 45 W.

Fokus på cybersikkerhed

Bilers sikkerhed har fået en ny dimension, i og med at de er både højelektroniske og online. Softwaren i den opdaterede Octavia er udviklet med ekstra fokus på cybersikkerhed, og løbende, automatiske opdateringer skal sikre, at bilen – og sidste ende føreren – er beskyttet. For hvem har lyst til at køre i en bil, hvor man kan blive kigget over skulderen?

Samtidig er nogle af Octavias sikkerhedsassistentsystemer blevet opdateret. Det gælder f.eks. Attention and Drowsiness Assist, som erstatter Træthedsovervågning og overvåger førerens adfærd og vurderer graden af træthed. Mens Træthedsovervågning primært analyserede data fra den elektromekaniske servostyring, får Attention and Drowsiness Assist informationer fra forskellige assistentsystemer, bl.a. Lane Assist. Det nye system registrerer afvigelser i førerens styring af bilen ved hastigheder over 65 km/t. og vurderer vedkommendes egnethed til at fortsætte kørslen. Registrerer systemet træthed, udløser det visuelle og akustiske advarsler i det digitale cockpit.

Skulle man alligevel falde i søvn bag rattet, er den nye Octavia heldigvis fyldt med puder af den slags, som bliver fyldt med luft på et splitsekund i tilfælde af en ulykke. Octavia Selection, Sportline og RS har hele ni airbags som standard, mens Essence – ligesom den nuværende Octavia – har syv airbags.

Nye motorer til Octavia

Opdateringen af Octavia gælder også motorprogrammet, der indeholder flere nyheder. Mindste benzinmotor er nu 1.5 TSI 115 hk, der ligesom den større 1.5 TSI 150 hk har automatisk cylinderfrakobling (ACT+). Desuden fås begge motorer i varianter med brændstofbesparende mildhybridteknologi (e-Tec) og DSG-automatgear.

Vil man have flere hestekræfter, er der også en 2.0 TSI 190 hk DSG, der til næste år får yderligere 14 hk og dermed kommer op på 204 hk. Den allerkraftigste motor – 2.0 TSI 265 hk DSG – er eksklusiv for Octavia RS. Kendere vil spotte, at Škodas sportsbil dermed ikke alene har fået nyt design og nye alufælge, men også 20 hk ekstra.

Den eneste Octavia med dieselmotor, som vil blive tilbudt i Danmark, er 2.0 TDI 150 hk DSG.

Der er endnu ikke danske priser på de respektive motor- og udstyrsvarianter, men det ligger fast, at den nye Octavia får danmarkspremiere i juni.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk